Rejestracja na portalu Postcrossing już za Tobą? Świetnie! W takim razie czas przejść do ciekawszych tematów. Dziś na tapecie: wysyłanie i rejestracja pocztówek 🙂


 

Losowanie adresu do wysyłki

 
Wpis 15 – Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

Czeka Cię jeszcze uzupełnianie profilu użytkownika, ale informacje, jakie zostawiłeś do tej pory w serwisie, na razie wystarczą – możesz już losować pierwsze adresy 🙂 W tym celu kliknij na Send a postcard, widoczne na głównej stronie. Pasek oznaczony jako Travelling pokaże Ci, ile pocztówek masz w drodze (w tej chwili zero) i ile jeszcze możesz wylosować. U mnie, jak widzisz, jest to 13 – Ty na początku będziesz miał limit 5 pocztówek. Po tym, jak piąta z kolei pocztówka dotrze do adresata, będziesz mógł mieć w jednym czasie 6 podróżujących. Ten limit będzie się sukcesywnie zwiększał wraz z kolejnymi zarejestrowanymi pocztówkami.

Co potrzebujesz wiedzieć, zanim poprosisz o pierwszy adres? Właściwie tylko jedną rzecz: musisz stosować się do wskazówek użytkowania, co sprowadza się do tego, że trzeba być miłym dla ludzi, którym wysyła się pocztówki. W Postcrossingu nie ma miejsca na nietolerancję i wojny na tle poglądów wszelakich.
W porządku? No to zaznacz I’ve read the notes above… na dowód na to, że się zgadzasz i kliknij Request address.

 
Wpis 15 – Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

Powinieneś teraz zobaczyć coś takiego:

 
Wpis 15 – Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

Jednocześnie dostaniesz maila z tymi samymi informacjami. I teraz super mega ważna kwestia: Postcard ID, czyli numer poprzedzony literami „PL”. Jest to absolutnie konieczna rzecz, którą trzeba wyraźnie napisać na pocztówce – adresat pocztówki nie będzie wiedział, od kogo ją dostał, wprowadzi natomiast ten właśnie numer do systemu. Dzięki temu Twoja pocztówka zostanie zarejestrowana (o czym zostaniesz powiadomiony mailowo), zwolni Ci się jedno miejsce w puli podróżujących pocztówek (czyli będziesz mógł wysłać kolejną), a także któryś z użytkowników Postcrossingu wylosuje Twój adres. Czyli od momentu, gdy otrzymasz maila zatytułowanego Hurray! Your postcard (…) arrived! możesz wypatrywać pocztówki od nieznajomego 😉

 

Zanim jednak zaczniesz wypisywać pocztówkę…

 

Przed wybraniem pocztówki koniecznie wejdź na profil użytkownika, którego wylosowałeś. Użytkownicy bardzo często wypisują tematy pocztówek, które ich najbardziej interesują. Na pewno odbiorca ucieszy się, jeśli wybierzesz coś specjalnie dla niego. Jeśli jednak nie masz nic z zainteresowań danej osoby, to nie przejmuj się – wybierz po prostu widokówkę ze swojego kraju. To najbezpieczniejszy i najbardziej uniwersalny rodzaj pocztówek, tym bardziej, że zdecydowana większość użytkowników zgodnie przyznaje: ważniejsza od obrazka jest wiadomość. Tylko pamiętaj, że to nie oznacza wysyłania byle kawałka kartonu (serio, takie rzeczy też się zdarzają) – wyślij taką pocztówkę, z otrzymania której sam byś się ucieszył 🙂

 

Wybrałeś już jakąś? Jeśli nie, to możesz wyruszyć na polowanie po swoim mieście, zajrzeć do jakiegoś większego, lub kliknąć Sklep na górze tej strony – pracownicze pocztówki polecają się na każdą postcrossingową okazję 🙂

 

Zakładamy, że masz już wybraną pocztówkę, więc co dalej? Najlepiej zacznij od wpisania na nią Postcard ID, żeby później o nim nie zapomnieć. Dołóż do tego krótką wiadomość – jak masz na imię, skąd jesteś, co lubisz robić w wolnym czasie… Często użytkownicy sami sugerują, o czym chcieliby przeczytać. Jednych interesuje Twój gust muzyczny, innych książkowy, a inny chętnie dowiedzą się, jakie historyczne wydarzenie miało miejsce w Twoim mieście. Jeśli nie masz pomysłów na taką wiadomość, zajrzyj tu za tydzień – podam kilka przykładowych wiadomości już w języku angielskim 🙂

 

Jak zaadresować pocztówkę?

 

Jeśli masz już gotową wiadomość, pozostaje bardzo ważna kwestia adresu. Użytkownicy z krajów używających innego alfabetu, niż łaciński, czasami podają dwie wersje adresów: jedną zapisaną łacińskimi literami, a drugą swoimi własnymi. W mailu, który otrzymasz po wylosowaniu użytkownika, ten adres dostaniesz jako obrazek, w pliku .jpg. Masz więc teraz do wyboru: albo przepiszesz łacińską wersję adresu, albo wydrukujesz tę oryginalną. Tę drugą metodę polecam zwłaszcza przy wysyłaniu pocztówek do mniejszych miejscowości. W większych, takich jak chociażby Petersburg czy Pekin, nie powinno być problemu ze znalezieniem adresata, korzystając z „obcego” dla danego kraju alfabetu. Tak czy inaczej, na samym dole adresu dopisz wyraźnie angielską nazwę kraju. Pomoże to skierować pocztówkę przynajmniej w odpowiednią stronę 😉

 

Na koniec jeszcze pozostaje Ci przykleić znaczek. Pocztówki wędrujące za granicę, niezależnie od państwa, muszą być opłacone znaczkiem za 5 zł (lub, jeśli chcesz, by był to priorytet – 6 zł). Jeśli z wypisaną pocztówką idziesz na pocztę, to poproś pracownika w okienku o znaczek na zagraniczną pocztówkę, lub po prostu o znaczek za 5 zł. Jeśli akurat takich nie będzie, to pracownik poczty poskłada potrzebny nominał z kilku mniejszych znaczków. Dlatego też warto zaopatrzyć się w znaczki zawczasu – dzięki temu będziesz widział, ile zajmą miejsca na pocztówce i nie będzie ryzyka, że się nie zmieszczą lub zakryją część tekstu. Poza tym jeśli masz już pocztówkę z naklejonym znaczkiem, to nie musisz stać w okienku, by ją nadać – wrzucasz ją po prostu do skrzynki pocztowej.

I jak, pocztówki wysłane? To teraz trzeba cierpliwie czekać na maila z informacją o tym, że adresat otrzymał kartkę 🙂 A potem, zapewne już bardziej niecierpliwie, na pocztówkę „zwrotną”…

 

Jak nie tracić pocztówek

 

Gdy wylosujesz adres, będziesz mógł zajrzeć do profilu danej osoby. Zwróć uwagę na pozycję Last seen po lewej stronie mapki. Wartość ta podpowie Ci, kiedy ostatnio dany użytkownik się logował, chociażby po to, by zajrzeć na swoje konto lub zarejestrować pocztówkę. Jeżeli czas ten liczy się już w miesiącach, to jest spore prawdopodobieństwo, że wysłana pocztówka nie zostanie zarejestrowana. System ma wyłapywać długo nieaktywne osoby i nie wrzucać ich adresów do puli, ale nie zawsze to działa. Jeśli Twój adresat był widziany kilka lub kilkanaście dni temu, to śmiało ślij pocztówkę. Jeśli trochę więcej, to poczekaj tydzień, góra dwa, i sprawdź znowu, może jednak zauważysz jakąś aktywność.

 

A co, jeśli pocztówka zaginie?

 

Zdarza się tak, że pocztówka jednak nie dotrze do adresata. Powody są różne i nie musi to być błędnie wpisany adres. Czasami po prostu na poczcie coś ginie, a przecież Twoja pocztówka wędruje nie tylko przez jeden system pocztowy. Zdarza się jednak też tak, że osoba, do której wysłałeś pocztówkę, już ich nie odbiera, ale jej adres wciąż jest w systemie. Mając to na uwadze, twórcy systemu dają każdej pocztówce 60 dni na dotarcie do celu. Po tym czasie pocztówka zyskuje status expired i zwalnia miejsce w puli podróżujących. Czyli jeśli po dwóch miesiącach od wylosowania adresu jego właściciel nie zarejestruje Twojej pocztówki, będziesz mógł wylosować inny adres. Dlatego też nie warto „siedzieć na adresach” ani na otrzymanych pocztówkach – staraj się wysyłać pocztówki zaraz po wylosowaniu adresu i rejestrować je zaraz po otrzymaniu 🙂

 

A jeśli jednak pocztówka dotrze do adresata np. po trzech miesiącach (co się zdarza np. przy wysyłaniu do Chin), ten wciąż będzie mógł ją zarejestrować. Dopiero po roku od wylosowania adresu dany numer przeterminowanej pocztówki jest usuwany z systemu. Zbyt wiele przeterminowanych pocztówek na Twoim koncie może spowodować, że nie będziesz mógł losować kolejnych adresów. System w takiej sytuacji podejrzewa Cię o to, że losujesz adresy, a nie wysyłasz pocztówek. Można to później wyjaśniać z administratorami, udowadniając, że pocztówki były wysłane do nieaktywnych użytkowników.

 

Rejestracja otrzymanej pocztówki

 

Na każdej pocztówce, jaką otrzymasz w ramach Postcrossingu, powinien znajdować się numer Postcard ID. Zobacz, jak to wyglądało w przypadku pocztówek, które otrzymałam:

 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

Jeśli nie znajdziesz tego numeru, to warto napisać do supportu portalu, tam sprawa zostanie najpewniej szybko wyjaśniona. A co dalej robić z Postcard ID? Zaczynamy na stronie głównej od pola Register a postcard:

 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

Wyświetli się wtedy taka strona:

 
Wpis 15 - Wysyłanie i rejestracja pocztówek
 

1. Z rozwijalnej listy wybierz dwuliterowe oznaczenie państwa nadawcy.
2. W polu obok wpisz wszystkie cyfry.
3. W polu Short message to the sender wpisz krótkie podziękowanie za pocztówkę.

 

Moim zdaniem to ostatnie pole jest równie ważne, co wcześniejsze dwa. Tym bardziej, jeśli pocztówka Ci się spodobała i widać po niej, że nadawca się postarał – wybrał temat, który Cię interesuje lub napisał ciekawą wiadomość. Tutaj możesz na nią odpisać, ale jeśli nie masz na to ochoty, to wystarczy krótkie: Thank you for the postcard! Happy Postcrossing 🙂. Możesz jeszcze zaznaczyć pole Check this to receive a copy, co będzie skutkowało tym, że kopię wpisanej powyżej wiadomości dostaniesz na maila. Co może być przydatne, jeśli odpowiedź jest obszerna i będziesz wypatrywał odpowiedzi zwrotnej 😉

 

Jeśli wszystkie pola są już uzupełnione, to klikasz Register postcard. Teraz dopiero będziesz mógł zobaczyć, który użytkownik wysłał Ci tę pocztówkę, kiedy wylosował Twój adres i jaki dystans pocztówka przebyła, zanim do Ciebie trafiła. A nadawca dostanie maila z informacją, że zarejestrowałeś jego pocztówkę, zobaczy też Twoją wiadomość.

 

To byłoby tyle, jeśli chodzi o podstawy wysyłania i rejestracji pocztówek 🙂 Mam nadzieję, że te informacje będą dla Ciebie przydatne. Zajrzyj tutaj za tydzień – pokażę Ci, jak wypisałam pocztówkę, którą wylosowałam i podsunę Ci kilka pomysłów na treść pocztówkowych wiadomości 🙂